Nový most na Lesíku delostrelcov v Prešove začne už o pár hodín slúžiť motoristickej verejnosti a jeho nové priľahlé chodníky cyklistom a chodcom. Výstavba objektu sa oficiálne ukončila v stredu 30. októbra po necelých ôsmich mesiacoch stavebných prác. Prešovský samosprávny kraj ich zrealizoval v avizovanom termíne a bez navýšenia pôvodného rozpočtu, ktorý je niečo vyše 4 mil. eur. Pri financovaní si pomohol najmä financiami z Operačného Programu Slovensko a vlastnými zdrojmi.
Najvyťaženejší úsek v Prešove má nové mostné spojenie. Investičná akcia Prešovského samosprávneho kraja (PSK) za 4,1 mil. eur sa zavŕšila po ôsmich mesiacoch intenzívnych stavebných činností. Zahŕňali kompletnú demoláciu pôvodného objektu, výstavbu nového mosta, ktorý dnes zdobí mohutný oceľový oblúk, ako aj opravu priľahlého úseku či vybudovanie nových chodníkov. Kraj investičnú akciu zafinancoval z vlastného rozpočtu (809-tisíc eur), zo zdrojov Operačného Programu Slovensko cez MIRRI (3,15 mil. eur) a s účasťou mesta Prešov, ktoré sa s takmer 120-tisícami eur podieľalo na búraní pôvodných lávok. Nový most nad železničnou traťou, ktorý prepája centrum mesta s najväčším sídliskom Sekčov, má byť do premávky zaradený vo štvrtok 31. októbra v skorých ranných hodinách.
„Prešov si môže vydýchnuť. Jeden z najfrekventovanejších úsekov, ktorým denne prejde približne 20-tisíc vozidiel, má vynovenú cestnú infraštruktúru. Na Slovensku je skôr raritou, ak sa investičné veci dokončujú v termíne a dokonca bez finančného navýšenia a my sme dôkazom, že ak sa to robí dobre a ak je vôľa, tak sa to naozaj dá. Išlo pritom o technologicky i logisticky náročnú stavbu, ktorá si vyžadovala dobrý projekt, manažment, kvalitnú robotnícku prácu aj ťažké mechanizmy. Dnes vidíme výsledok, ale čo je hlavné, doprava v tomto vyťaženom úseku v krajskom meste bude konečne omnoho bezpečnejšia, kvalitnejšia a komfortnejšia,“ vyjadril sa v súvislosti s ukončením projektu výstavby mosta na Lesíku delostrelcov predseda PSK Milan Majerský.
Kraj k rekonštrukcii 56-ročného mosta pristúpil pre jeho veľmi zlý stavebno-technický stava poruchy, ktoré ovplyvňovali zaťažiteľnosť objektu. Samotný projekt zahŕňal štyri fázy. Po prvých prácach, ktoré sa týkali preložky inžinierskych sietí a búrania pôvodného mosta, sa v lete spustila najdôležitejšia etapa. V rámci tej sa osadil hlavný oceľový oblúkový nosník s váhou 55 ton, a to vďaka jednému z najväčších kolesových žeriavov na území Slovenska a neskôr i ďalšie nosníky. Tie sa zastabilizovali priečnikmi a celá rekonštrukcia sa zvarila do jedného celku. V septembri prebehlo armovanie, debnenie a betonáž spriahujúcej dosky mosta aj chodníkových častí.
Priľahlá cesta v dĺžke 100 metrov sa odfrézovala, vymenilo sa jej podložie, položil sa nový kryt a vybudovali dopravné ostrovčeky. V úseku pribudol nový obojstranný cyklistický chodník so šírkou 1,5 metra a dĺžkou 133 metrov. V závere prác sa upravila cesta pred i za premostením, osadili sa oceľové zábradlia, nové trolejové vedenie a zrealizovalo sa nové LED osvetlenie mosta, cesty aj chodníkov. Pred samotným odovzdaním stavby sa uskutočnila aj jej statická zaťažovacia skúška.
„V októbri sme most zaťažili ôsmimi nákladnými vozidlami, pričom išlo spolu až o 256 ton. Bola to kľúčová skúška na to, aby sme si ako objednávateľ diela prevzali tento objekt do predčasného užívania od zhotoviteľa. Stavba, samozrejme, vydržala tak, ako to bolo navrhované v projekte. Malo väčší zmysel postaviť tu celkom nový most, na ktorom vieme garantovať 100-ročnú životnosť, ako vložiť financie do jeho rekonštrukcie, ktorá mu predĺži životnosť len o približne 30 rokov. Výsledkom je integrovaný mostný objekt s atraktívnym 32,4 metrov dlhým a 4,3 m vysokým oceľovým oblúkom a 24,8 metrov širokou mostovkou so združenými chodníkmi a cyklochodníkmi, “ priblížil generálny riaditeľ Správy a údržby ciest PSK Marcel Horváth, ktorá prevzala funkciu stavebníka a stavebného dozoru nad priebehom výstavby mostného diela.
Rekonštrukcia mosta č. M5833 nad traťou ŽSR v meste Prešov sa realizovala 240 kalendárnych dní, presnejšie od marca do októbra 2024. Stavebné činnosti na objekte konkrétne projektovala spoločnosť Dopravoprojekt a realizoval Metrostav DS, a.s.
„Ukončenie výstavby mostného objektu je potvrdením našich sľubov, ktoré sme širokej verejnosti a investorovi stavby dali pri zahájení stavby, a síce, že dielo zrealizujeme v zmluvnom termíne a v zmluvnej cene. Bolo nám nesmiernym potešením a cťou realizovať toto krásne dielo v tomto krásnom meste a kraji. Celej motoristickej verejnosti ďakujeme veľmi pekne za trpezlivosť a ohľaduplnosť, ktorá bola potrebná počas dopravných obmedzení pri realizácii tohto diela,“ dodal oblastný riaditeľ spoločnosti Metrostav DS Ladislav Bačenko.
Po mesiacoch dopravných obmedzení sa organizácia dopravy v úseku vrátila do pôvodných koľají. Zachované ostalo aj pôvodné riadenie pruhov v križovatkách.
Daša Jeleňová
hovorkyňa PSK